Generácia Z
Čo je generácia Z?
Generácia Z je socio-demografická kohorta ľudí narodených približne v rokoch 1997 – 2012; takto ju ohraničuje napríklad Pew Research Center (2019). V HR sa pojem používa na pomenovanie skupiny mladých zamestnancov a kandidátov, ktorých formovali smartfóny, sociálne siete a dostupný internet od raného veku. V hovorovej rovine sa používa skratka gen Z a jednotlivci sa niekedy označujú ako zoomer (v angličtine množné číslo zoomers). Niekedy sa vyskytuje aj variant Z generácia.
Typické črty zahŕňajú digitálnu gramotnosť, orientáciu na autenticitu, citlivosť na udržateľnosť a inkluzívnosť, dôraz na duševné zdravie a potrebu zmysluplnej práce s jasným dopadom. Častý vyhľadávací dopyt „generácia Z roky“ odkazuje na vyššie uvedené časové vymedzenie, ktoré pomáha odlíšiť túto kohortu od mileniálov a mladších generácií.
Prečo generácia Z mení pracovisko
Vstup na trh práce prináša nové očakávania voči vedeniu, komunikácii a rozvoju. Silná preferencia transparentnosti posúva firmy k otvorenému zverejňovaniu miezd, jasným kritériám výkonu a k rýchlej, konštruktívnej spätnej väzbe. Kariérny rast sa spája s mikroučením, mentoringom a priebežným upskillingom namiesto jednorazových školení.
Flexibilita času a miesta práce je dôležitá, avšak rovnako dôležitý je pocit bezpečia, dobré medziľudské vzťahy a realistická pracovná záťaž. Zapojenie do projektov s viditeľným výsledkom a prístup k nástrojom, ktoré urýchľujú prácu, podporujú angažovanosť a dlhodobejšie zotrvanie vo firme.
Generácia Z v IT a technologických tímoch
V technologickom prostredí sa uplatňuje rýchle osvojovanie nových nástrojov, práca s dátami a prirodzená multikanálová komunikácia. V tímoch sa osvedčuje kombinácia jasne definovaných úloh (issue tracking, code review) s priestorom na experimentovanie a inovácie, napríklad formou interných hackathonov.
Preferované sú moderné technologické „stacky“, hybridný režim, asynchrónna spolupráca a priebežná spätná väzba. Pre lepší výkon pomáha štruktúrovaný onboarding, ktorý prepája technické checklisty s kultúrnym uvedením do tímu. Dôležitá je aj inkluzívna komunikácia a zrozumiteľné vysvetlenie „prečo“ projektu – prepojenie na dopad pre zákazníka.
Dopad na nábor, benefity a komunikáciu
- jasné, stručné a konkrétne popisy pozícií s transparentným rozpätím odmeňovania
- rýchle náborové kroky, zmysluplné zadania a odborný feedback ku skúškam
- benefity v oblasti duševného zdravia, flexibilita, podpora vzdelávania a certifikácií
- komunikácia faktov a hodnôt bez marketingových fráz, dôraz na autenticitu
- viditeľné príležitosti na rast: mentoring, rotácie, účasť na projektoch s dopadom
V slovníkoch HR sa niekedy porovnáva rámec „generácia x y z“ – táto typológia slúži na orientáciu, no nemá nahrádzať individuálne posudzovanie kandidátov a zamestnancov. V praxi pomáha vyvážiť očakávania a predchádzať stereotypom, čo je cieľ, ktorý sleduje aj tento slovník generácie Z.
Ak človek hľadá, „čo je generácia Z“ či „kto je generácia Z“, ide zvyčajne o potrebu pochopiť očakávania mladých profesionálov a nastaviť procesy férovo a zrozumiteľne. V bežnom jazyku sa objavuje aj formulácia „čo je generácia z“; významovo ide o tú istú otázku.
Pew Research Center v roku 2019 stanovilo za začiatok generácie Z rok 1997, aby ju analyticky odlíšilo od mileniálov formovaných inou ekonomickou a technologickou skúsenosťou. McKinsey (2018) použilo označenie „True Gen“ a zdôraznilo dôraz tejto kohorty na autenticitu, identitu a inkluzívnosť voči značkám aj zamestnávateľom.